Monday (1999)

Pris
- Ordinær 60 kr
- Medlem 40 kr
Regi: Sabu (Hiroiyuki Tanaka)
Nasjonalitet: Japansk
Språk: Japansk med norske tekster
Lengde: 1 t. 40 min.
Skuespillere: Shin’ichi Tsutsumi, Yasuko Matsuyuki, Ren Ohsugi
Format: 35mm filmrull
«Jeg må ha vært full. Det er det hele…» Slik forsøker arbeiderklassemannen Kichi Takagi å resonnere seg frem etter å ha våknet på et fremmed hotellrom mandag morgen, fremdeles iført dress, mens vage minner fra gårsdagen gradvis begynner å presse seg på – alt fra en absurd begravelse til uhemmet dans med elskerinnen til en yakuza-sjef og en væpnet konfrontasjon med politiet. Det tar imidlertid ikke lang tid før Takagi skjønner at det hele var mer enn bare en fylledrøm.
Dette Tarantino-lignende, pulserende overflødighetshornet av funky musikk, japansk symbolikk og en god porsjon alkohol kan best karakteriseres som en slags thrillerkomedie, og har befestet Sabus posisjon som en av Japans desidert hippeste regissører. Filmen vant hele to priser under filmfestivalen i Berlin i 2000.
In English:
Takagi wakes up Monday morning in a posh hotel room in Tokyo with no recollection of the previous day. He’s still wearing his suit, and a little bag of salt used in Japanese funerals to keep evil spirits away falls out of his pocket. Slowly he starts to remember, but the memories are so absurd that he’s uncertain whether it all really happened or if it’s just a drunken dream. The screening will be in Japanese, with Norwegian subtitles.
Om redaksjonen Japansk film:
Etter at filmteknologien ble introdusert i Japan for første gang i 1896 har landet posisjonert seg som en produktiv, respektert og kunstnerisk orientert filmnasjon. Med sitt fargesprakende lappeteppe av sjangere, bestående av alt fra sverdsvingende samuraier og overdimensjonerte monstre til kvinnelige spøkelser og kaldblodige, røffe yakuzaer har den japanske filmindustrien gitt kinopublikumet i vesten et innblikk i landets unike kultur og historie, samt influert en rekke amerikanske så vel som europeiske filmskapere, deriblant Jean-Pierre Melville og Jim Jarmusch. Vi har valgt å ta for oss fire filmer av nyere dato, nærmere bestemt rundt 2000-tallet: All About Lily Chou-Chou, Battle Royal, Monday og Still Walking. Svært ulike rent tematisk, men likevel med elementer fra de ovennevnte genrene som gjør de lett identifiserbare for vestlige seere som ”erketypisk” japanske.
In English:
With its colorful, varied productions, Japan has positioned itself as one of the most exciting and influential film nations in the world. We have selected four films of recent date that range widely in theme, from brutal fights to the death to a peaceful family gathering – films that are all “arch-typical” Japanese. Tanoshimu (enjoy)!