Mannen med Filmkamera
Pris
- Ordinær 135 kr
- Medlem 35 kr
Dziga Vertov sin Mannen med filmkameraet fra 1929 kan sies å være en
mengde ting: kunstfilm, metafilm, dokumentar, sovjetisk montasjefilm
osv. Klart er det i hvert fall at dette er en kjempeklassiker av
dimensjoner som fortsetter å inspirere, den dag i dag.
I filmen blir vi guidet rundt i det sovjetiske urbane livet av en mann
og hans mobile kamera. Selve plottet i filmen er dermed en konsekvens
av filmens estetiske utgangspunkt: en tanke om filmmediets
grenseløshet. For Vertov kunne alt filmes; filmkameraet kunne dra hvor
som helst og fange hva som helst på film. Dette ser vi i alle de
situasjonene og kameravinklene filmen filmes i. Samtidig er det også
spennende at filmen selv gjør oss bevisst på dette – enten ved å vise
oss selve filmkameraet, eller skygger og speilbilder av kameraet.
Det ligger et snev av utopi i Vertovs målsetting om å kunne filme alt,
for kamerautstyret på denne tiden var så stort og klumpete at
filmingen sjelden kunne foregå usett. Dermed ble nok noen scener mer
regissert en det Vertov kanskje ville. Men i sin samtid posisjonerer
filmen seg langt ifra den regisserte spillefilmen, og to år før Mannen
med filmkameraet ble også Vertov kastet ut av det statlige
filmstudioet i Moskva. I likhet med det hans sovjetiske kollega Sergej
Eisenstein erfarte var det ikke så populært å være for eksperimentell
i hjemlandet på denne tiden.
I likhet med Eisenstein brukte Vertov montasjen som en kritisk
filmatisk effekt. Eisenstein og Vertov tenkte til dels likt: et klipp
pluss et annet klipp gir en tredje mening – en syntese. Forskjellene i
deres bruk av montasjen kan sies å ligge i regien; for Eisenstein
utgjorde montasjen en nøye planlagt symbolsk kode. For Vertov
begrenser montasjen seg til en sammenkobling av klipp, og i mindre
grad en kode som sådan. Dette gjør at Vertovs montasjer kan kanskje
sies å være et utgangspunkt for friere assosiative meningsdannelse.
Kanskje det er dette som har gitt filmen sin tidløshet?